De ervaring van Rianne, Digital Marketing Trainee
Twijfel je nog over het maken van een switch? Wellicht kunnen we je overtuigen door middel van een interview met iemand die de stap al heeft gezet.
We vroegen naar de ervaring van Rianne (28). Zij is digital marketing trainee en maakte recent de switch.
Je hebt een switch gemaakt naar Digital Marketing. Wat deed je daarvoor?
‘Ik ben na mijn slagen begonnen op de hotelschool in Den Haag. Daarna heb ik op de UvA de master Business Administration afgerond. Al die tijd had ik een bijbaantje in de horeca in Amsterdam. Na mijn afstuderen kreeg ik de kans om hier hogerop te klimmen. Die heb ik gepakt en heb toen ruim anderhalf jaar fulltime gewerkt, om door te kunnen groeien tot bedrijfsleider van een restaurant. Toch had ik al snel het idee dat ik uitgegroeid was, dat er hier voor mij niet veel mogelijkheden meer lagen. Toen heb ik ontslag genomen en ben ik op zoek gegaan naar iets anders.’
Vooral de verhouding tussen het praktische en het theoretische in de horeca is iets waar Rianne de uitdaging in mist. In eerste instantie vond ze in haar rol als bedrijfsleider hier balans in, maar al gauw veranderde haar wens.
Waarom heb je vervolgens voor Digital Marketing gekozen?
‘Het enige wat ik wist was dat ik iets anders wilde. Om erachter te komen wat ik leuk vond heb ik een carrièrecoach ingeschakeld. Ik heb enorm veel aan haar advies gehad en samen zijn we tot de ontdekking gekomen dat ik het verklaren van consumentengedrag en hoe mensen werken heel interessant vind, net als het werken met meetbare data. Digital Marketing bleek dus heel goed bij me te passen, omdat deze twee interesses gecombineerd worden. Zelf had ik eigenlijk geen voorkennis van marketing, buiten wat er op mijn studie aan bod is gekomen. Dat was vooral heel basaal over de rol die het speelt. Er werd niet uitgelegd wat SEO precies inhoudt.’
Hoe heb je vervolgens je switch aangepakt?
‘In eerste instantie heb ik gewoon gesolliciteerd op online marketeer functies. Ik dacht wel binnen te kunnen komen door een beetje bijdehand te zijn en gesterkt door het vertrouwen van mijn carrièrecoach. Dit bleek al snel niet te werken, omdat ik geen werkervaring had. Op één van die sollicitaties vertelden ze me dat ik op zoek moest gaan naar traineeships of een praktische opleiding. Op die manier kon ik ervaring op doen en wél in aanmerking komen voor de functies waar ik op solliciteerde.’
En dat advies heeft Rianne ter harte genomen. Inmiddels is ze al ruim een jaar onderweg in haar tweejarig traineeship. Gedurende deze tijd wordt ze opgeleid tot online marketeer en weet ze ondertussen met alle kanalen wel raad.
‘Bedrijven moeten je echt de kans gunnen om ergens ervaring op te doen. Aan diploma’s alleen heb je niet altijd genoeg. Een stage was financieel voor mij geen optie dus vandaar de keuze voor een traineeship waarin ik de benodigde uren kan maken.’
Hoe kijk je nu terug op je switch?
‘Nog steeds heel goed, ik ben blij met de keuzes die ik gemaakt heb. Zeker omdat ik uit de horeca kom, waar het werk heel praktisch is, is de stap voor mij heel groot geweest. Nu sta ik elke dag vroeg op om direct achter mijn computer te gaan zitten voor de rest van de dag. Dat is een hele verandering. Door de coronapandemie is dit verschil alleen maar groter geworden, omdat ik ook thuis werk. Ik heb hier wel echt een intellectuele uitdaging in gevonden. Van tevoren was ik heel enthousiast om eindelijk aan de slag te gaan. Ik had veel zin om samen met anderen te leren en te werken, om bij andere bedrijven te kijken. Ik zocht een energieke, ondernemende omgeving. Dat is, ondanks corona, ook wel uitgekomen. Als ik de switch niet had gemaakt, had ik nu nog in de horeca gewerkt. Het is niet zo dat ik dan ongelukkig naar mijn werk zou gaan, maar ik zou wel inzien dat ik niet het uiterste uit mezelf haal. Ik zou balen dat ik geen stappen meer zou maken. Ik vind het ontzettend leuk om te leren, en ben dan ook op zoek naar mogelijkheden hiervoor in mijn werk.’
Waar zou je je verder nog in willen ontwikkelen binnen Digital Marketing?
‘In de horeca heb ik natuurlijk al wat management skills opgedaan. Het lijkt me leuk om dit met marketing te combineren. Daarom vind ik het fijn dat ik nu als generalist wordt opgeleid. Zo weet ik van alles wat en kan ik later als marketing strateeg een team aansturen. Ik vind het leuk om een team beter te maken en in een groot bedrijf te werken. Ik vind het belangrijk om in een omgeving te werken met leuke en enthousiaste mensen, daar haal ik energie uit. Daarnaast sta ik er zeker voor open om nog meer opleidingen te doen. Ik wil heel graag leren, ik vond naar school gaan ook altijd heel leuk.’
Wat zou je anderen mee willen geven die een switch overwegen?
‘Je kunt alleen succesvol switchen als je het echt heel leuk vindt. Je moet die intrinsieke motivatie hebben voor het maken van een switch. Anders houd je het niet vol, denk ik. Doe het dus niet omdat iemand anders het doet, of omdat je er veel geld mee kunt verdienen. Je moet uiteindelijk werk vinden waarvan je echt gelukkig wordt.’
Meer weten over Digital Marketing?