Online marketing, dat ook wel digital- of internetmarketing genoemd wordt, is het bereiken van de marketingdoelstellingen door middel van internet en gerelateerde digitale technologieën en middelen. Omdat de aard van dit type marketing online én digitaal is, vinden er continu veranderingen plaats die het online marketing-landschap veranderen en nóg effectiever maken. Daarom is het belangrijk als (toekomstige) online marketeer om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, ontwikkelingen en online marketingtools.
Online versus traditioneel
Enkele grote verschillen met traditionele, offline marketing is het feit dat online marketing altijd ‘aan staat’. Omdat internetservers de hele dag aan het draaien zijn, kan online marketing op elk moment toegepast worden. Dit is handig omdat wij, mens en consument, met onze apparaten altijd in contact staan met het internet. De consument kan dus makkelijker, vaker, goedkoper, preciezer en gerichter worden bereikt met marketinguitingen en –activiteiten. Dit is aantrekkelijk voor bedrijven, omdat er meer opbrengsten kunnen worden gegenereerd uit dezelfde marketingbudgetten. De uitdaging voor online marketing is echter om alle online marketing kanalen te optimaliseren en maximaal te benutten. Hieronder lees je over een aantal belangrijke online marketing kanalen.
Search Engine Optimization
Search engine optimisation, ook wel SEO genoemd, omvat het optimaliseren van websites en haar content om zo hoog in de search engine results page (ook wel SERP genoemd), oftewel de Google zoekresultaten-pagina, te eindigen. Dit doen online marketeers door middel van het verbeteren van drie gebieden: Content, autoriteit en techniek. Met content wordt letterlijk de content op de webpagina’s bedoeld: tekst, kernwoorden, structuur, et cetera. Onder autoriteit valt de hoeveelheid links die een website ontvangt van externe websites, de hoeveelheid interne links (binnen de website, naar een andere pagina van de website) en uitgaande links. Als laatste, onder techniek, vallen alle technische aspecten van de website, bijvoorbeeld de laadtijd.
Search Engine Advertising
Search engine advertising, ook wel SEA (of in het buitenland SEM) genoemd, wordt gezien als de betaalde variant van SEO. In plaats van het verbeteren van je website en content, en hiermee op een organische wijze hoger plaatsen in de SERP, koop je door middel van advertenties je plek op de SERP. Uiteraard is het hier ook van belang hoe kwalitatief en relevant je advertenties zijn. Daarnaast is ook belangrijk hoe kwalitatief je landingspagina is, waar men op terechtkomt na het klikken van de advertentie.
E-mail Marketing
Je zal misschien denken dat e-mails verouderd en ouderwets zijn, maar niets is minder waar. Van alle online marketing kanalen heeft e-mail een van de hoogste response-rates: directe reacties van de doelgroep na het blootgesteld worden aan een online marketing uiting. Daarnaast zijn de functionaliteiten van e-mail marketing, net als andere technologieën, continu aan het uitbreiden en aan het verbeteren. Ook bevat een e-mailbestand vaak geïnteresseerden, omdat zij aangegeven hebben e-mails te willen ontvangen van een bedrijf. Dit maakt e-mailmarketing essentieel voor elk bedrijf met een online aanwezigheid.
Social Media Marketing
Eén online marketingkanaal dat relatief nieuw is, maar enorm hard aan het groeien, is social media marketing. Op de dag van vandaag zijn er tientallen, dan wel niet honderden, verschillende sociale media platformen waarop mensen te vinden zijn. Dit is interessant voor bedrijven, omdat zo zeer specifieke (groepen) mensen te bereiken zijn. Social media marketing kan in twee vormen plaatsvinden: betaald (door middel van bijvoorbeeld Facebook-advertenties) of organisch (door middel van een eigen social mediapagina met eigen gemaakte content).
Andere essentiële kanalen
Het is van essentieel belang voor online marketeers om de verschillende online marketing kanalen gezamenlijk in te zetten en een synergie te creëren. Dit kan, echter, alleen plaatsvinden als de sterktes van elk kanalen maximaal worden benut, de zwaktes van elk kanaal wordt geminimaliseerd, en als alle kanalen samenwerken met een doel. Er zijn nog veel meer online marketing kanalen die bedrijven inzetten om hun marketingdoelstellingen te behalen.