De ervaring van Jorien, content strateeg
Twijfel je nog over het maken van een switch? Wellicht kunnen we je overtuigen door middel van een interview met iemand die de stap al heeft gezet.
We vroegen naar de ervaring van Jorien (30). Zij is content strateeg bij een marketing bureau en maakte recent de switch.
Je hebt een switch gemaakt naar digital marketing. Wat deed je daarvoor?
‘Vanuit mijn studies Media en Entertainment Management en Kunstgeschiedenis ben ik in eerste instantie in de creatieve- en culturele sector gaan werken, bij verschillende instellingen en organisaties. Daar hield ik me breed bezig met Marketing & Communicatie, maar ik ben me gaandeweg steeds meer gaan toespitsen op copywriting en het creëren van content. Uiteindelijk merkte ik dat ik in die toespitsing een omslag kon maken naar een bredere markt om zo de carrièrekansen voor mezelf te vergroten.
Inmiddels is Jorien content strateeg bij een marketingbureau. Haar specialisme in copywriting en content benadert ze nu meer vanuit een marketingstandpunt en oog op de online markt. Naast het creatieve schrijven, maakt het gebruiken van data als onderbouwing ook steeds meer deel uit van haar dagelijkse werkzaamheden. Want, door middel van data kan je achterhalen welke content het best aansluit op je doelgroep.
Waarom heb je de keuze voor een switch naar digital marketing gemaakt?
‘Deels uit nood, omdat ik steeds minder mogelijkheden had in de kunstsector, en deels omdat ik het communicatieaspect van mijn baan heel interessant vond. De corona-crisis heeft hier zeker ook een rol in gespeeld. De manier waarop bedrijven zich online profileren was al ontzettend belangrijk, maar nu we allemaal aan huis gekluisterd zitten is het essentieel geworden. Er is zo veel van offline naar online verschoven. Het is interessant om te zien hoe mensen en bedrijven zich nu positioneren en hoe ze proberen een verbinding te maken met hun publiek.’
Hoe heb je je carrièreswitch aangepakt? Welke cursussen of opleidingen heb je gevolgd?
Voordat ze een definitieve switch naar digital marketing maakte, had Jorien al enige voorkennis. Dit was ook deels gericht op offline marketing, communicatie en PR. Juist ook door alle ontwikkelingen wilde ze zich nog meer specialiseren op het gebied van content en online marketing.
‘In het verleden heb ik wel losse cursussen gevolgd om over specifieke onderwerpen meer te leren. Toch had ik niet het idee dat dit de manier was om me als marketeer te ontwikkelen. De cursussen waren erg specifiek en sloegen eigenlijk de basis over. Daarom wilde ik het nu grondig aanpakken. Zo stuitte ik op Leaped, bij hen heb ik een intensieve bootcamp van acht weken gevolgd waarbij alle onderdelen van online marketing aan bod komen.’
Dit resulteerde in een betere basis en meer houvast voor haarzelf. Door met alle aspecten van digital marketing te kunnen werken en van alles wat te weten, is Jorien als algemeen marketeer én als content specialist enorm gegroeid.
Nog steeds blijft persoonlijke ontwikkeling voor Jorien een belangrijk punt. Ook nu ze al enige tijd werkzaam is als digital marketeer blijft ze zichzelf bijscholen door middel van cursussen, boeken en het opdoen van werkervaring.
‘Vooral de psychologie achter marketing vind ik interessant. Hoe gedragen mensen zich online, hoe doen ze aankopen en hoe speel je daarop in? Het analyseren van digital behavior is dan ook een groot onderdeel van het optimaliseren van je conversie.’
Waar had je nu gestaan als je geen carrièreswitch had gemaakt?
Dat vindt Jorien lastig om te zeggen. En daar wil ze eigenlijk stiekem ook niet aan denken.
‘Ik was hoe dan ook iets anders gaan doen. De omstandigheden vroegen er ook om. Ik had het idee dat ik tegen een muur zou aanlopen als ik niets zou veranderen en ik niet naar andere opties zou kijken. Nu heb ik veel meer mogelijkheden. En ik kan heel mooi mijn achtergrond en eerdere ervaringen in de creatieve sector combineren met wat ik nu doe. Die creatieve inslag is ook erg interessant voor bedrijven.’
Hoe ben je aan een baan gekomen?
Voor Jorien is het allemaal in een sneltreinvaart gegaan. Na haar inschrijving voor de bootcamp van Leaped kwam ze in gesprek met de directeur en manager die in haar profiel een goede aansluiting zagen met waar zij in hun organisatie naar op zoek waren.
‘Ik had natuurlijk al enige marketingervaring en affiniteit met content strategie. Zo zijn we beide heel enthousiast over elkaar geworden en aan tafel gegaan. Na de afronden van de opleiding kon ik meteen beginnen. En ik zag een kans om mijn eigen ervaring en nieuwe opgedane kennis te combineren. Een win-winsituatie.’
Tot slot, wat zou je anderen willen meegeven die een switch overwegen?
‘Het is een beetje een open deur, maar je moet voor jezelf helder hebben wat je zoekt, waar je naartoe wilt en hoe je dat kunt bereiken. Hoe kan bijvoorbeeld je huidige CV bijdragen aan wat je wil? Welke competenties en vaardigheden kan je het beste gaan ontwikkelen? Op basis daarvan kun je bepalen waar je je in gaat specialiseren. En vooral, denk na over wat er bij je past als persoon. Want uiteindelijk moet je er wel blij van worden. ’
Jorien geeft ook aan dat ze hiervoor de nodige competentie- en persoonlijkheidstesten heeft gedaan, om te kijken wat voor werk daadwerkelijk bij haar past. Ze geeft nog een tip:
‘Weet waar je nu staat en wat het je gaat kosten om te komen waar je naartoe wilt. En dan gaat het niet alleen om geld, maar ook om tijd en moeite die je erin moet stoppen. Is dat het je waard en is het haalbaar? In mijn geval was de stap gelukkig niet zo groot omdat ik al veel overlap had met wat ik nu doe, en dus was het logische stap in mijn carrière. Maar ik ben daarom niet minder blij dat ik het gedaan heb.’
Meer weten over Digital Marketing?