De ervaring van Denny, SEA specialist

Twijfel je nog over het maken van een switch? Wellicht kunnen we je overtuigen door middel van een interview met iemand die de stap al heeft gezet.

We vroegen naar de ervaring van Denny (34). Hij is SEA specialist en maakte tijdens zijn studie al de switch.

Je werkt nu al lange tijd in digital marketing. Wat deed je daarvoor?

Denny geeft aan een lange weg te hebben begaan voordat hij de arbeidsmarkt betrad.

‘In eerste instantie ben ik vanuit het VMBO begonnen met een opleiding Medewerker Beheer ICT (MBO niveau 3). Ik heb computers en software altijd al interessant gevonden en vond het leuk om hierin dingen te ontdekken en zelf in elkaar te zetten. Tijdens mijn stage als assistent systeembeheerder kwam ik erachter dat dit werk in de praktijk toch op andere dingen neerkwam dan zelf lekker ‘knutselen’ met software. Ik was eigenlijk grotendeels bezig met het oplossen van problemen, waar ik totaal geen voldoening uit haalde.’

Omdat Denny een creatief aspect in zijn werkzaamheden mist besluit hij door te studeren. Na eerst een jaar CIOS (opleiding tot sportdocent), komt hij uiteindelijk per toeval terecht bij de opleiding Marketing & Communicatie (MBO niveau 4).

‘De reden dat ik voor deze opleiding heb gekozen is heel simpel: de opleiding staat er om bekend dat je hier nog alle kanten mee op kunt. Na drie jaar heb ik mijn diploma gehaald en ben ik doorgestroomd naar het HBO, waar ik Commerciële Economie ben gaan doen, omdat dit goed aansloot bij mijn vooropleiding. Daarna ben ik meteen gaan werken als digital marketeer.’

Je werkt nu als SEA specialist. Wat houdt dat precies in?

Search Engine Advertising is een onderdeel van digital marketing en omvat eigenlijk alle advertenties die je door middel van zoekmachines als Google en Bing uit kunt zetten.

‘Doordat ik inmiddels al jaren ervaring heb, kan ik goed inschatten wat wel en wat niet werkt. Ik denk dat SEA dan ook iets is wat je heel veel moet doen, wil je er een beetje goed in worden. Het is mooi om te zien dat uit de resultaten blijkt dat mijn bijdrage heeft geleid tot groei van het bedrijf.’

Wat sprak je aan in digital marketing?

De marketing opleiding sprak me aan omdat het veel mogelijkheden bood. Eigenlijk ontdekte ik de wereld van digital marketing pas echt gedurende mijn HBO opleiding. Ik zag het als een ideale combinatie van ICT en marketing. Het bood me de mogelijkheid om creatief bezig te zijn met software, waar ik naar op zoek was. Vervolgens ben ik me er verder in gaan verdiepen en heb ik er ook voor gekozen om voor mijn scriptie een online marketingstrategie te schrijven voor een bedrijf.

Heb je na je afstuderen nog andere opleidingen en/of cursussen gevolgd?

‘Ja, in de eerste jaren als werkende heb ik nog enkele korte cursussen gevolgd, zoals een cursus Google Ads en Google Analytics. Ook ben ik regelmatig voor trainingen naar het kantoor van Google in Amsterdam gegaan.’

Als digital marketeer ben je eigenlijk nooit uitgeleerd. Het werkveld is zo dynamisch dat het belangrijk is om altijd op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen en trends. Anders kan het zo zijn dat jij een campagne hebt ingesteld, terwijl Google’s algoritmes net zijn aangepast en je dus een hoop leads misloopt.

Heb je nog steeds profijt van je achtergrond in ICT in je dagelijkse werkzaamheden?

‘Zeker! Vooral qua (web)techniek heb ik een voorsprong omdat ik daar gewoon feeling bij heb. En ook het probleemoplossend vermogen van technische uitdagingen helpt mij (en anderen) erg vaak. Ik haal er dan ook energie uit als ik iets kan oplossen en ik stop ook niet voordat het gelukt is.’

Hoe kijk je er op terug? Ben je nog steeds gelukkig met je keuze voor digital marketing?

‘Ja, door toeval heb ik dus een vakgebied ontdekt dat mij goed ligt. Ik ben erg open minded de opleiding in gegaan, met het idee dat ik wel zou zien waar ik terecht kwam. De verwachting was dat ik er “wel een goede baan mee zou kunnen krijgen.” En dat is goed gelukt!’

Waar had je nu gestaan als je niet een switch had gemaakt in je opleiding?

Dat vindt Denny moeilijk om te zeggen. Bij enkel zijn ICT-diploma was het sowieso nooit gebleven.

‘Waarschijnlijk had ik op een later moment alsnog een switch gemaakt, wellicht naar een andere richting. Ik wist in ieder geval dat ik van mijn werk als (assistent) systeembeheerder niet gelukkig werd.’

Hoe ben je aan een baan gekomen?

Al tijdens zijn studie Commerciële Economie weet Denny dat zijn interesses binnen digital marketing bij Search Engine Optimization liggen. Hij gaat daarom heel gericht op zoek.

‘Vlak voor mijn afstuderen ben ik alvast rond gaan kijken naar vacatures voor junior SEA specialist. Ik heb veel geluk gehad en werd bij de eerste vacature waar ik op gesprek mocht komen meteen aangenomen. Twee weken nadat ik klaar was met studeren, moest ik al beginnen! Daar was ik natuurlijk blij mee, maar ik had eigenlijk gepland iets langer vakantie te houden…’

Waar zou jij je nog verder in willen ontwikkelen binnen digital marketing?

Rondom SEA blijft Denny natuurlijk alle ontwikkelingen volgen, maar alleen met het bouwen van een goede campagne kom je er niet.

‘Ik zou nog meer willen leren van conversie optimalisatie. Je kunt nog zo’n goede campagne bouwen en de meest warme leads naar een website sturen, maar als de website niet converteert is het een uitdaging om erachter te komen hoe je dat kunt verbeteren.’

Wat zou je anderen willen meegeven die een switch overwegen?

‘Doe vooral iets waar je plezier uit haalt of waarmee je arbeidsperspectief hebt. Het liefst een combinatie van beiden natuurlijk.’