Digitale kwaliteiten in de wereld van vandaag

Digitale kwaliteiten en vaardigheden, ook wel e-skills genoemd, bestaan er in veelvoud. Het kan zo simpel zijn als een tekstje schrijven in Word, en zo complex zijn als het maken van een algoritme die mensen hun gedrag voorspeld. Hoe simpel of complex dan ook, deze vaardigheden kunnen je in staat stellen diverse problemen op te lossen en waarde te creëren. Zo kun je bijvoorbeeld ideeën vormgeven en realiseren door middel van grafische vormgeving, of kun je een computer jouw taken laten uitvoeren door middel van programmering. De mogelijkheden zijn eindeloos. En met elke digitale vaardigheid die je beheerst, vergroot jij permanent je aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt.

Belang digitale vaardigheden

Als er iets is wat steeds belangrijker wordt in de maatschappij dan is het de computer. Contact tussen burgers, bedrijven, en overheden vinden dan ook steeds vaker digitaal plaats. Daarom is het belangrijk om hier vaardig in te zijn. Sterker nog: als je helemaal niet kan omgaan met computers, kan dit het risico verhogen op een sociale achterstand. Mensen met weinig digitale vaardigheden hebben dan ook meer kans om werkloos te worden en te blijven (!).

Essentiële gebieden digitale intelligentie

De World Economic Forum heeft 8 gebieden opgesteld die essentieel zijn voor iemand zijn of haar digitale intelligentie. Dit zijn de set van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden die een individu in staat stelt om uitdagingen aan te gaan en zich aan te passen aan de eisen van het digitale leven. Daarnaast zijn deze 8 gebieden essentieel voor een succesvolle loopbaan in de IT:

  • Digitale Identiteit: Bewustzijn van je online persona, het ‘beheer’ ervan en de impact op je reputatie.
  • Digitale gebruik: Gebruik van je apparaten en media, inclusief het vinden van een balans tussen online en offline leven.
  • Digitale Veiligheid: Kunnen omgaan met online risico’s, het kunnen hanteren van problematische inhouden om risico’s te beperken.
  • Digitale Beveiliging: Vermogen om digitale bedreigingen als hacken, scamming en malware te herkennen en in staat zijn tools te gebruiken die helpen je data te beschermen.
  • Digitale Emotionele Intelligentie: Vermogen online empathisch te zijn en goede online relaties met andere aan te gaan.
  • Digitale Communicatie: Vermogen om digitale technologieën en media te gebruiken om met anderen te communiceren en samen te werken.
  • Digitale Geletterdheid: Informatievaardigheden en ‘computational thinking’.
  • Digitale Rechten: Begrip en toepassing van persoonlijke en wettelijke rechten en je kunnen beschermen tegen intellectueel eigendom en privacyaspecten.